Orientation week - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu Orientation week - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu

Orientation week

Door: Christine

Blijf op de hoogte en volg Christine

17 Augustus 2008 | Noorwegen, Trondheim

Zoals vermeldt in mijn vorige bericht, heb ik afgelopen week mijn orientation week gehad.
Het begon dinsdagochtend met de Matriculation Ceremony, voor zowel Noorse als internationale studenten. De toespraken waren wel in het Noors. Dat kon ik wel verstaan, maar voor de meeste internationale studenten was het nogal saai. Verder stonden er nog overal kraampjes van de verschillende studentenvereningingen in Trondheim. Na de ceremonie was het de bedoeling dat iedereen die college heeft op Dragvoll,de opening was op Gløshaugen, daar heen zou gaan voor het verdere programma. Aangezien ik op Dragvoll college heb, mocht ik met de bus daar heen. Daar aangekomen werd je verdeeld in groepen naar aanleiding van je studie. Ik werd ingedeeld bij de groep die Nordisk studeert. We bestonden voornamelijk uit Noren, maar er waren ook nog een paar andere uitwisselingsstudenten, die net zoals ik Noors studeren. We kregen lunch en nog meer welkomswoorden. Toen was het afgelopen.
's Avonds ging ik met mijn fadderuka-groep de stad in. De introductieperiode in Noorwegen, wordt fadderuka genoemd. We zijn naar 'Den gode naboe' geweest, wat een gezellige kroeg is. Ik mocht in principe de hele fadderuka volgen, maar aangezien de internationale studenten een ander programma hebben, kon dit niet.
Ik heb deze dag wel voor het eerst de hele dag Noors gehoord en gesproken, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van mezelf. Het ging redelijk goed, ik begreep het meeste en ze begrepen mij ook. De Noren vinden het prachtig als buitenlanders Noors spreken.

Woensdag stond helemaal in het teken van het welkom heten van de internationale studenten. We zaten met ongeveer 800 studenten in een hele grote collegezaal. Daar kregen we toespraken van onder andere de rector, het hoofd van de internationale office, en van internationale studentenverenigingen in Trondheim. Het was wel heel veel informatie, maar wel interessant.
's Avonds hadden we de welkomsparty van de international office. Dit begon om 18.00 uur met een kleine speurtocht. Je kon letters verdienen met het uitvoeren van een opdracht. Uiteindelijk vormden de letter het woord NTNU, de naam van de universiteit. Daarna gingen we eten in Student Samfundet. De plaats waar veel evenementen plaatsvinden. We werden opgedeeld in 3 groepen zodat je niet bij de mensen zou komen, die je al kent. Want er zijn nog redelijk veel mensen die elkaar al kennen van hun thuisuniversiteit en je ziet toch dat dezelfde nationaliteiten naar elkaar toetrekken. Kijk ik probeer zoveel mogelijk de Nederlanders uit de weg te gaan, maar niet iedereen is zo. Ik heb heel gezellig zitten kletsen met een Duitse en een Zwitserse die ik al kende van mijn fadderuka groep en met 2 Tsjechische jongens. Na het eten hadden we nog een welkomsprogramma van ongeveer een uur met verschillende toespraken en daarna was het gewoon feest. Het was echt een hele leuke avond.

Donderdag mochten we weer op tijd op om te luisteren naar nog meer toespraken. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik het eerste gedeelte gemist heb. Niet omdat ik nog op bed lag, maar omdat het keihard regende. En aangezien ik hier alles te voet doe, had ik geen zin om me nat te laten regenen. Ik schijn niet heel veel gemist te hebben. De toespraak waar ik wel aanwezig was, was van een Noorse antropoloog en die gaf ons de lezing: 'Hoe om te gaan met Noren'. Ik heb zo gelachen. Toen was het lunch en die was weer ontzettend goed. Ondertussen had ik een Columbiaan en een Duitser ontmoet en daar heb ik samen mee geluncht.
Na de lunch gingen we in de bus richting Skistua voor onze Hiking-trip in Bymarka, de heuvels die rondom Trondheim liggen. Het was een mooie wandeling, die niet heel zwaar was, al zijn er velen die het niet met mij eens zullen zijn. Maar aangezien ik al de hele week heuvel op en af loop (Trondheim loopt niet vlak moet je weten), maakt een heuveltje meer of minder ook niet uit. De wandeltocht duurde ongeveer 2 uur en terug mochten we met de noordelijkste tramlijn van Noorwegen weer terug naar de stad.

Vrijdagochtend begonnen we weer met een hiking. Dit keer in Laden, van Rotvoll naar Korsvika. En dit pad voert je langs het fjord, waar Trondheim aan gelegen is. Het was maar een kort wandelingetje van ongeveer een uur. Aan het eind van de wandeling, hadden we lunch en de mogelijkheid om te zwemmen. Zo gek als ik ben heb ik dat nog gedaan ook. Ik kan je zeggen het was verrekte koud. De luchttemperatuur is hier ongeveer 20 graden en het water veel kouder. Maar het was wel een leuke ervaring. Ik ben nog nooit zo toegejuicht voor het water in lopen. Gelukkig had ik mijn persoonlijke fotograaf Gosia (uit Polen) voor bewijsmateriaal. Gosia heb ik ook bij de fadderuka ontmoet en we kunnen het heel goed vinden samen. En aangezien ik al de hele week mijn camera vergeet, heeft zij extra foto's gemaakt.
De weg terug naar Moholt was ook nog een uur, dus mijn beweging vandaag ook weer gehad.
's Avonds hadden we weer een welkomsfeest. Dit keer van de ESN (Erasmus Student Network). Ook deze avond stond weer in het teken van verschillende mensen ontmoeten. Dit keer kwam ik via een jongen uit Azerbejan terecht in een groep Spanjaarden, wat ook erg gezellig was. Ik kwam ook nog een Noorse jongen tegen, die alle vooroordelen die we afgelopen week over Noren hebben gehoord, bevestigde.

Gister was de laatste dag van onze orientation week. Vandaag stonden een guided bustour (ik heb zoveel engels gepraat, dat ik soms zelfs niet meer op de Nederlandse woorden kom) door Trondheim op het programma en een rondleiding door het Trøndelag Folkmuseum Sverreborg. De busrit duurde ongeveer een uur en we kregen heel veel informatie, waarvan ik het meeste al weer vergeten ben. Maar na 2 dagen lopen, was in de bus zitten een welkome verandering.
In het Folkmuseum werden we opgedeeld in verschillende groepen en kregen we een rondleiding door het museum. Het is een openluchtmuseum met verschillende oude gebouwen uit de streek rondom Trondheim. Het was een soort van geschiedenisles door de manier van leven van de Noren. De gidsen wisten echt heel veel te vertellen over de verschillende gebouwen.

Ik was wel weer blij toen ik thuis was. Het was een ontzettend leuke en interessante week, maar ook heel vermoeiend. Wat er komende week staat te gebeuren, weet ik eigenlijk nog niet, dus dat ga ik zo maar eens uitzoeken.


  • 17 Augustus 2008 - 17:13

    Herma:

    Ik had niet anders van je verwacht, dan dat je het water in zou gaan. Waren er nog meer van die fanatiekelingen?

    Wel even wat anders dan de Atlantische Oceaan.

    groetjes mam

  • 17 Augustus 2008 - 19:59

    Aradhna:

    Hey Christine,

    Ik heb een beetje bijgelezen, wat een mooie omgeving daar zeg!! *jaloers* Blij om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik zal af en toe langs waaien :)

    Miss you!!

    Dikke knuff

  • 18 Augustus 2008 - 08:33

    Amber:

    Wat leuk zeg allemaal. De foto's herken ik allemaal, vooral het folksmuseum, die heb ik vorig jaar ook nog gezien! Erg leuk! Geniet ervan!

  • 19 Augustus 2008 - 20:30

    Karen:

    Hoi Christine.

    Zelfs daar hebben ze een KEI-week. Hier zit ie er al weer op (niet dat ik meedeed oid). Heb wel leden geworven voor de Parabool op SIM.
    Hhaha.. telt ook wel een beetje.
    Maar klinkt leuk allemaal en wat knap dat je verstaanbaar bent :P. Ook erg handig!!

    Veel plezier nog daar!

    Groejtes,
    Karen.

  • 28 Augustus 2008 - 09:48

    Maria:

    Hey Christin!

    Klinkt cool, tof om al die andere nationaliteiten te ontmoeten, terecht dat je niet naar de nederlanders trekt, dat zijn maar rare mensen. Tof ook om al die hikes te maken. O, en dat van het niet meer nederlands kunnen praten herken ik, mijn berichten op mijn site zijn half engels...

    Greets!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Trondheim

Christine

Actief sinds 20 Dec. 2006
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 18260

Voorgaande reizen:

10 Juni 2015 - 31 Augustus 2015

Øygaarden

01 Augustus 2008 - 01 Juli 2009

Mijn jaar in Trondheim

01 Februari 2007 - 03 Augustus 2007

Aan het werk in Stavanger

30 Augustus 2014 - 30 November -0001

A new life in Norway

Landen bezocht: