Het studeren is weer begonnen... - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu Het studeren is weer begonnen... - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu

Het studeren is weer begonnen...

Door: Christine

Blijf op de hoogte en volg Christine

05 September 2008 | Noorwegen, Trondheim

Inmiddels ben ik al weer 3 weken hard aan het studeren. Nou ja hard... Laten we het zo zeggen. Ik volg al weer 3 weken college. En afgelopen week ben ik ook daadwerkelijk begonnen met studeren. Dus zoals je kan begrijpen, loop ik nu al weer hopeloos achter. Maar dat is van latere zorg.

Ik volg hier in totaal 4 vakken; Noorse grammatica, Noorse geschiedenis, literatuuranalyse en Talemål (lett. spreektaal, we hebben het voornamelijk over de dialecten in Noorwegen).
De lessen zijn eigenlijk hetzelfde als in Nederland. We zitten in een collegezaal en krijgen een lezing. Het is wel wat anders als ik met Scan. talen&culteren gewend was, maar daar zaten we ook maar met 4 mensen, hier met een stukje meer. De colleges zijn redelijk te volgen. De 1 wat beter als de ander, maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat er zoveel verschillende dialecten gesproken worden. In het begin was het gelukkig herhaling van wat ik vorig jaar al gehad heb, dus ik heb nog geen belangrijke informatie gemist. Het begrijpen gaat echt beter per les. Dus dat is goed. Nu het spreken nog. Dat blijft lastig, maar ze begrijpen me gelukkig wel. Toch voelt het nog heel stom als je daar staat te stuntelen, maar dat zal wel beter worden. Toch?

Verder voel ik steeds meer thuis hier. Het is echt een heerlijke stad, ik heb hele leuke mensen ontmoet en doe allerlei leuke dingen (dat was ook de reden dat ik nog niet aan mijn huiswerk begonnen was). Ik heb gewoon geen tijd over... Maar mij hoor je niet klagen.

Tot zover mijn berichtgeving over het studeren. Ik zal later nog wat meer vertellen over de universiteit. En zie volgende bericht om te zien wat ik hier nog meer uitspook.