Februari vakantiemaand :D - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu Februari vakantiemaand :D - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu

Februari vakantiemaand :D

Door: Christine

Blijf op de hoogte en volg Christine

01 Maart 2009 | Noorwegen, Trondheim

Wow het 2e bericht binnen een maand... Het moet niet gekker worden.

Jaja, de maand februari is weer voorbij en het was een aardig drukke maand voor mij. Niet vanwege de studie, maar wel vanwege alle leuke dingen.
Zo had ik spontaan een vakantie van 3 weken. :D Dat was in eerste instantie niet helemaal de bedoeling, maar het was wel erg prettig. Het zit zo. Ik had begin februari niet zoveel zin om collleges te volgen, ik was moe en ook niet helemaal lekker. Dus besloot ik om mezelf een weekje vrij te geven. Is het niet dat ik aan de eind van deze week erachter kwam dat ik de week erop leesweek zou hebben. Dit houdt in dat je geen colleges heb, maar dat je wel geacht wordt om wat boeken in te kijken. Dat heb ik ook wel gedaan, maar het is bij kijken gebleven en niet lezen geworden. De 3e week was Danskuke (vrij vertaald: deense week), aangezien dit niet verplicht is voor mij, ben ik maar niet gegaan. En zo komen we bij deze ietwat grijze zondag en is het de laatste dag van mijn vakantie. Maar laat ik nu maar eens een kijkje geven in de leuke dingen die ik deze maand heb uitgespookt.

Een paar hoogtepunten:

7 februari: Gosia's verjaardag.
Altijd leuk als er iemand jarig is en dan ook nog een groot feest geeft. Helaas konden niet al onze vrienden erbij zijn, maar het was wel erg gezellig. Vooral toen haar theatergroep warming-up oefeningen ging doen. Bovendien had Gosia veel lekkere hapjes gemaakt.

13 februari: Valentijnsfeest.
Een valentijnsfeest op vrijdag de 13e dat kan nooit goed gaan zou je zeggen, maar de werkelijkheid was anders. Het was een zeer geslaagd feest. Bij binnenkomst kreeg iedereen een papiertje met de naam van de helft van een min of meer bekend duo. Het idee erachter was om je wederhelft te vinden en zo nieuwe mensen te ontmoeten en gratis bier te krijgen. (Of was dat alleen maar een mooie bijkomstigheid?) Ik kreeg iig het papiertje met de naam Simone de Beauvoir. Wie is dat zou je zeggen? Vraag het aan Arnold, die weet er inmiddels vanalles vanaf. Voor degene die niet zo makkelijk in contact komen met Arnold, zal ik het even vertellen. Simone de Beauvoir was de vrouw van de Franse filosoof Jean Paul Sartre. Ik moest dus op zoek naar Sartre. Dit vond ik zo hilarisch, aangezien mijn ouders op de Sartrestate wonen en mijn broertje zijn profielwerkstuk over Sartre aan het maken is (vandaar zijn expertise). Maar om een lang verhaal iets korter te maken. In 1e instantie was Sartre alweer vertrokken van het feest, maar uiteindelijk bleek hij toch nog ergens rond te lopen. Alleen jammer dat het een beetje een vervelende jongen was. Maar daar weten we gelukkig ook wel raad mee, en na het gratis bier, was het ook snel weer naar mijn vrienden toe. Nog een leuk weetje. Gosia was tinkerbell en raakte verwikkeld in een nogal ingewikkelde driehoeksverhouding met Peter Pan en Wendy. En volgens mij kwam Kapitein Haak er ook nog ergens kijken. Maar de sfeer van valentijn hing toch wel in de lucht en dit leidde tot interessante foto's, die ik jullie niet zou onthouden. Helaas was het feest om 12 uur al afgelopen, want zo gaat dat in de basement. Gelukkig was er nog ergens een ander feest bezig, waar we heen konden. Dit was een carnavalfeest, en je raad nooit wie ik daar tegen kwam. Mijn franse huisgenoot met zijn vriend in, jawel, brulshirts. Die shirts waren een grote hit. Het feest trouwens ook. Ik heb er helaas nog geen foto's van, maar dat komt vast nog wel.

21 februari: Røros
Røros is een mijnstadje, dat op de UNESCO cultuurerfgoed lijst is geplaatst. Het is een oud stadje met kopermijnen en goed bewaarde oude houten gebouwen, die nog steeds in gebruik zijn. Een keer per jaar wordt daar de rørosmartnan gehouden. Dit is de grootste markt in Noorwegen en er wordt heel veel traditioneel handwerk aangeboden. Bovendien is Røros de plaats in Noorwegen waar ooit de koudste temperatuur is gemeten (-50).
Vandaag hadden we een door ESN (Eramus Student Network) georganiseerde rondreis. Die begon bij de Olavgruva. Dit is een oude mijn die is omgetoverd tot museum. Hier kregen we een rondleiding door de mijn en hebben we op 50m diepte met 150 internationale studenten in heel veel verschillende talen 'Vader Jakob' in canon gezongen. Een hele belevenis.
Na de mijn gingen we naar het centrum van Røros en daar hadden we ongeveer 2 uur om over de markt rond te struinen en het stadje te bekijken. Røros is een heel mooi en oud stadje, met veel mooie gebouwen. En het was ontzettend druk vanwege de markt, maar wel heel gezellig.
Na afloop kregen we een maaltijd aangeboden in het hotel daar. Deze maaltijd bestond uit: spruitjes, aardappels en rendiervlees. Maar het was wel ontzettend lekker.
Een zeer geslaagde dag!

23 februari: Global fiesta
Afgelopen week hadden we ISFiT in Trondheim. ISFiT staat voor International Student Festival in Trondheim en is het grootste studentenfestival in de wereld. Het wordt 1 keer in de 2 jaar georganiseerd en studenten van over de hele wereld komen hier naar toe om het festival te beleven. Elke keer heeft het festival een thema dat is gerelateerd aan sosiale en polieke onderwerpen met internationale relevantie. Tijdens het festival worden er veel workshops, debatten, feesten en allerlei andere dingen georganiseerd die gerelateerd zijn aan het thema. Het is een mogelijkheid om met elkaar in contact te komen, om te praten over een bepaald onderwerp en tegelijkertijd om over elkaars cultuur te leren. Het festival staat hoog aangeschreven en heeft veel bekende openingssprekers gehad. Dit jaar was het de beurd aan Desmond Tutu. Het thema van dit jaar was: Peacebuilding. (meer informatie over ISFiT is te vinden op www.isfit.org)
Afgelopen maandag was er Global fiesta. Dit was een groot feest in Studentersamfundet. In 8 zalen gebeurde er de hele avond wel iets. Er waren verschillende concerten, workshops, demonstraties en er was een podium waar studenten optredens gaven en waar ze een stukje van hun eigen cultuur lieten zien. Aan het eind van de avond was er een groot feest. Het was echt een hele gave avond, met zoveel verschillende dingen en culturen. Wow!!

25 februari: Paint my House
Dit was ook een evenement georganiseerd in het kader van ISFiT. Een twintigtal kunstenaars hadden een schilderij gemaakt en deze werden geshowd op de gevel van de kathedraal. Het had wel iets magisch en het waren prachtige reusachtige schilderijen. Na de voorstelling hebben we met nog wat vrienden spelletjes gespeeld. Nog zo'n geslaagde avond.

27 februari: Brazilian Carnival
Afgelopen vrijdag braziliaans carneval in de basement. Het was een erg gezellig feest, maar weinig braziliaans. Iedereen had zich verheugd op braziliaanse muziek, maar dat kwam niet echt. Het was wel weer een leuke gelegenheid om je te verkleden. Ik was een meisje uit de jaren '60. Terwijl ik dat helemaal niet zo bedacht had, maar ik had gewoon mijn allervrolijkste en kleurrijkste kleding aangetrokken. Alleen aan het eind van de avond kregen we een demonstratie van een braziliaanse dans. Maar toch een hele fijne avond.

28 februari: Sleeen!!
Sleeen is vet cool!! Het was niet de 1e keer dat ik ging sleeen, maar wel de 2e (haha flauw). De eerste keer was bij ons op de parkeerplaats en dat vond ik toen al eng, maar dat was nog niks vergeleken bij vandaag. Ik heb vandaag gevlogen, ook cool. Maar we gingen sleeen van heuvels die achteraf misschien niet helemaal geschikt waren om te sleeen. Ik ben nu dan ook helemaal bont en blauw. Maar het was het helemaal waard. Ik ga proberen om het filmpje dat we gemaakt hebben op mijn site te zetten, maar als dat niet lukt is hier een link: http://www.youtube.com/watch?v=nWufLKOlPKU
We hebben gesleed met het prachtigste uitzicht ooit, en het weer was helemaal te gek. De hele middag zon.

Nou volgens mij zijn jullie weer helemaal op de hoogte. Geniet van het filmpje en de foto's en dan hoop ik op veel reacties van jullie.

Liefs Christine

Ps: de foto's van Global Fiesta en Paint my House komen later, want die heb ik nog niet in mijn bezit.




  • 02 Maart 2009 - 08:22

    Herma:

    met al je feestjes ben je de februari maand warm doorgekomen. Dat die brulshirts zo in trek zijn... Wet een lef om met een vliegende schotel de helling af te gaan.

    xxx mam

  • 04 Maart 2009 - 11:56

    Maria:

    Hey Christine!

    Klinkt goed, een paar weken vakantie. en dat sleeen is echt cool! (ik wil ook...) Begin je nu al weer wat meer op je plek te voelen daar (na het terug komen van de kerstvakantie?) Ik heb vandaag de eerste krokussen gezien, dus er is hoop voor de lente, hij komt eraan!!!

    Greets en grote knuffel,

    maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Trondheim

Christine

Actief sinds 20 Dec. 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 18301

Voorgaande reizen:

10 Juni 2015 - 31 Augustus 2015

Øygaarden

01 Augustus 2008 - 01 Juli 2009

Mijn jaar in Trondheim

01 Februari 2007 - 03 Augustus 2007

Aan het werk in Stavanger

30 Augustus 2014 - 30 November -0001

A new life in Norway

Landen bezocht: