Bergen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu Bergen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu

Bergen

Door: Christine

Blijf op de hoogte en volg Christine

26 Juni 2007 | Noorwegen, Oslo

Hier is dan eindelijk het uiteindelijke verslag van Bergen. (Het duurt ff maar dan heb je ook wat!)

Op vrijdag 15 juni was het dan zover, Amber en ik gingen naar Bergen. We waren die dag vroeg klaar met werken, dus konden we eerder weg. Om 15.00 uur bracht Glenn Andre ons en de ouders van June (want die gingen ook naar Bergen) naar Mortavika. Vanaf daar zouden we de bus nemen naar Bergen.De buschauffeur was heel aardig. Omdat we het 1e gedeelte toch op de veerboot zaten, mochten we minder betalen. Voor maar 200 kronen konden we al naar Bergen. Het was een lange, maar mooie reis, met 3 bootovertochten. Rond een uur of 8 kwamen Amber en ik in Bergen aan. We zijn toen eerst even op zoek gegaan naar ons hostel. Die hadden we snel gevonden. Snel inchecken en onze slaapplaats gereed maken. Daarna gingen we nog even de stad in om te eten en rond te kijken.
We hebben lekker bij de Mac gegeten. Voordat we naar bed gingen hebben we nog even gekaart en dat was onze eerste dag.

Zaterdag: We stonden op tijd op, maar niet vroeg. Na lekker te hebben gedoucht, zijn we naar het centrum gelopen. Op zoek naar een ontbijt. Daarna zijn we eerst maar eens naar de toeristeninformatie gelopen. Daar was niet veel bijzonders. Daarna over de fishmarked gelopen. Er was een beetje vis en heel veel souvernirs. Toen zijn we naar Bryggen gegaan.
Bryggen is het oudste gedeelte van de stad en 1 van de grootste toeristentrekkers. Bryggen betekend werf en bestaat uit een reeks handelshuizen, die gebouwd zijn in de 14e eeuw. De huizen zijn allemaal van hout en ze hebben de tijd helaas niet overleeft. Ze zijn meerdere keren plat gebrand, maar ze zijn weer in hun oude staat hersteld Bryggen staat op de lijst van Wereld Cultuur erfgoed. Tegenwoordig zitten er in ongeveer elk gebouw souvenirswinkeltjes en die zijn we dan ook allemaal in en uit gelopen.
We hebben gelunched vlakbij Bryggen op een grasveld. Lekker in het zonnetje. Ondertussen zijn we nog een paar keer over de fish marked gelopen en over een kunstmarkt.
's Middags zijn we naar een stavkirke in de buurt geweest. Dit is een houten kerk uit de tijd dat het Christendom over Scandinavie werd verspreid. De kerken zijn rijkelijk voorzien van prachtig houtsnijwerk,dat teruggrijpt op de tijd van de Vikingen. Dit geldt ook voor de daken die dezelfde structuur hebben als de Vikingsschepen. De kerk was erg klein van binnen, maar wel mooi. Dit was de Fantoft Stavkirke. Deze kerk was gebouwd in 1150 in Sogn, maar in 1883 verhuist naar Fantoft. De kerk die er nu staat is niet meer het origineel, want die is helaas afgebrand in 1992. Maar de kerk is wel weer precies nagemaakt en wordt nu streng bewaakt.
Daarna zijn we weer naar het centrum gegaan en hebben we wat boodschappen gedaan. Toen hebben we nog een tijd in een park rondgebracht. Ik slapend en wat Amber heeft gedaan, weet ik niet precies.
Daarna was het tijd om te gaan eten. We gingen bij Dolly Dimples pizza eten. Dat hadden we de 1e avond dat we elkaar kenden ook gedaan. Nu dus ook op onze laatste avond samen. Het was erg gezellig. We hebben daar een uur of 2 doorgebracht, al mensen kijkend. Het is grappig om te zien dat de mensen in Bergen toch weer anders zijn als de mensen in Stavanger. Toen hebben we voor de laatste keer samen iets gedronken. Hierna gingen we weer naar ons hostel, kaarten en weer slapen.

Zondag. Weer op tijd op, ontbijten, tassen in kluisjes dumpen en op zoek naar een bus naar Old Bergen. Dit is een openluchtmuseum met oude huisjes uit de 18e en 19e eeuw. Die bus konden we dus niet vinden, dus gingen we maar naar de Floibanen. Dit is een treintje dat je meeneemt naar de top van Bergen Floyen ( 1 van de bergen rondom de stad). Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de stad. Helaas was het niet zo'n mooie dag, een beetje regenachtig. Bovenop hebben we nog lekker thee gedronken. De weg terug hebben we gelopen,onder begeleiding van muziek. Bovenop stond een schoolorkest te spelen.
We hebben 's middags heerlijk gegeten. Ik had wraps gevuld met kip en knoflooksaus en wat groentes. En ze hadden hier hele lekkere chocolademelk.
Toen zijn we nog maar een keer over de fish marked gelopen en heeft Amber mij een rondleiding door Bergen gegeven, waarbij zij de gids was. Bij gebrek aan wat beters, zijn we toen maar de fontein die vlakbij de fish marked stond maar na gaan doen en hebben we dat op de foto gezet. Dat was erg grappig. Toen werd het tijd om naar de bus te gaan en afscheid te nemen en voor mij om terug te gaan naar 'huis'.

Daar aangekomen was er al een nieuwe working guest. Ze heet Katja en ze is erg aardig.

Er volgt nog wel een keer een langer verslag.