Een typische werkdag - Reisverslag uit Kragerø, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu Een typische werkdag - Reisverslag uit Kragerø, Noorwegen van Christine Hendrikse - WaarBenJij.nu

Een typische werkdag

Door: Christine

Blijf op de hoogte en volg Christine

21 Juli 2015 | Noorwegen, Kragerø

Het regent hier pijpenstelen, dus we hebben een paar vrije uurtjes gekregen. Ik dacht, laat ik deze uurtjes maar nuttig besteden en jullie een update geven. Ik ben nu precies op de helft van mijn verblijf hier en de tijd vliegt echt. De personele bezetting is inmiddels weer veranderd. De vorige keer hadden we nog drie Fransen, nu zijn de Fransen weg, maar is het gezin van de Poolse man hier gekomen. Tussendoor hebben we ook nog twee Denen gehad, maar die zijn maar vier dagen geweest. Degenen die er nu zijn, blijven een langere periode, in ieder geval de rest van de maand. Nieuwe mensen ontmoeten is leuk, maar ik vind het ook wel fijn dat ik niet iedere week iemand hoef in te werken.

We zijn nu eindelijk een beetje in een vast ritme beland qua werk, dus ik zal jullie een beetje door mijn dag leiden. Als je geluk hebt, dan begint je werkdag om 10 uur, als je de zorg voor de dieren hebt, dan gaat de wekker om 7 uur. De kippen willen dan graag naar buiten. Verder moet je zorgen dat de kippen genoeg te eten en te drinken hebben. Dit geldt ook voor de varkens. Als je pech hebt moet je eerst nog varkensvoer maken. Dit bestaat uit brood, krachtvoer en (rottend) groente en fruit. Het is niet altijd het schoonste karweitje. We krijgen groente en fruit van supermarkten en restaurants, maar vaak is alles bij elkaar gegooid en mag je de rotten en beschimmelde dingen ertussenuit zoeken. Er zitten ook positieve kanten aan, want vanuit de supermarkten komt ook chocola en taart dat over de datum is, maar dat nog prima te eten is. En dat komt dan weer bij ons :). Tenslotte mogen we de cavia's niet vergeten. En de kat, maar daar kan je bijna niet omheen als die eten wil.

Dan om 10 uur begint de echte werkdag. We werken van 10 tot 13 uur en dan na de lunch van 14 tot 17 uur. De afgelopen weken hebben we typisch boerderij werk gedaan en we hebben enkele grote projecten gehad. Typisch boerderijwerk is voor mij gras maaien en bij elkaar harken, de dierenverblijven schoonmaken, planten en bomen snoeien en de grond bewerken voor de moestuin. Daarnaast zijn er twee hekken gebouwd. Eén om de moestuin en één om een nieuw varkensverblijf te maken. Ik verwijs naar de foto's voor het eindresultaat.

Daarnaast heb ik een eigen project dat bijna klaar is. Het is niet het meest glamoureuze klusje, maar ik haal er wel veel voldoening uit. En ik heb het helemaal zelf gedaan (met wat aanwijzingen van de buurman). Ik ben bezig geweest met het maken van compostbakken. Het idee was om deze bakken te maken naast de composthoop, zodat we niet teveel hoefden te sjouwen met de compost, maar.. Er zitten nogal veel rotsten in de grond, dus de palen wilden niet de grond in. Drie maal raden waar ze dat wel wilden.. Juist ja, midden in de composthoop. Dus ik heb de bakken midden in de compost gebouwd. Ik kan je zeggen, er stinkt niets ergens dan rottende sinaasappels. Maar ik heb alles zelf gedaan; van het slepen met hout, het opmeten en opmaat zagen van alles tot alles vast boren. Ik heb dus een aantal dagen in die composthoop doorgebracht, maar het resultaat mag er zijn, vind ik zelf. (Zie de foto's om je eigen mening te vormen). Er moet alleen nog een afneembaar dak op.

Iets bouwen is leuk!

Iets afbreken trouwens ook. We zijn nu weer met iets nieuws gestart. Er staat een oud en vervallen huis dat ze gaan afbreken en weer opbouwen. Dus daar zijn we nu mee bezig. We zijn het huis nu aan het leeghalen en zullen het daarna voorzichtig afbreken, omdat ze zoveel mogelijk materialen willen hergebruiken.

Zoals genoemd, eindigt om 17 uur de werkdag, behalve als je de dieren hebt. Dan mag je rond een uur of 8 de kippen weer naar binnen jagen. Als je geluk hebt, dan luisteren ze, anders jaag je ze rond de hele boerderij. Is ook een belevenis. Dan check je nog even of ze genoeg voedsel en water hebben en of er nog eieren liggen. Normaal gesproken worden die gedurende dag geraapt, maar er wil nog wel eens een kip op de eieren blijven liggen. Gister heb ik bijvoorbeeld 17 eieren onder één kip vandaan gehaald. Ook heel belangrijk is om het luikje van de kippen dicht te doen. Vorige week zaterdag hadden we een feest en er was een misverstand over wie de kippen naar binnen had gedaan. Dus het kippenhok stond nog open. Op een gegeven moment werd ik wakker van kakelende kippen. Dit is op zich niet zo vreemd, want dat gebeurt elke ochtend, maar niet om 4 uur 's ochtends. En de kippen klonken ook wat anders dan anders. Dus ik mijn bed uit en ja hoor.. Vos in het kippenhok. Geen wonder dat die beesten in paniek waren. De vos schrok van mijn aanwezigheid en ging er snel vandoor. Gelukkig heeft hij geen kip te pakken gehad en kan dit verhaal onder het kopje De hachelijke avonturen van Christine in Noorwegen. Tenslotte krijgen ook de varkens nog een keer voer. En is de dag weer voorbij.

Dus dit is zo'n beetje wat mij de afgelopen weken heeft bezig gehouden. Naast al de leuke dingen waar ik al over geschreven heb. Tot de volgende keer!

  • 21 Juli 2015 - 15:06

    Herma:

    Je mag trots zijn op je bouwwerk, het is ook leuk om iets te bouwen, ben benieuwd hoe het gaat met herbouwen van het oude huis. Nog veel plezier daar xxx mam

  • 21 Juli 2015 - 20:50

    Lizzy:

    Haha, je maakt heel wat mee daar! Spannend hoor van die vos. Hoop dat de kippen je dankbaar zijn en in het vervolg naar je luisteren :) En de compostbakken zien er erg professioneel uit!

  • 23 Juli 2015 - 14:20

    Esther:

    zo te horen heb je je draai gevonden daar :) lijkt je het niet wat zon boerderij bedrijfje runnen met wat vrijwilligers?
    kun je optimaal genieten van de mooie natuur daar, je eigen projecten doen en leuke tripjes maken xx
    die cavias blijven heel erg schattig :)

  • 14 Augustus 2015 - 10:03

    Jet:

    Hey!

    Ziet er goed uit Miss Norway :-) ik vind je bouwwerk echt mooi geworden en knap dat je het helemaal zelf hebt gemaakt! Ik doe het je niet na.....(maar goed wij hebben ook geen composthoop op het balkon....)

    Was je niet bang voor dit vos?!? Gelukkig dat ie geen kip te pakken heeft gekregen zeg...
    Intensieve werkdagen als ik het zo lees, maar wel lekker veel buiten in de natuur en tussen de beestjes. Op sommige dagen verlang ik daar ook wel naar....alleen een computerscherm zien is ook niet alles...

    hier gaat het leven ook gewoon door. Over twee weken rond ik mijn project bij de Griffie af en ga ik naar een project op gebied van asbestsanering. Geen idee wat ik daar kan verwachten maar de politieke ambities zijn groot dus ik kan er vast wel een ei in kwijt!

    Ik hoop dat het ook goed gaat met het zoeken naar werk, en dat je daar kan blijven!

    Tot apps! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Kragerø

Christine

Actief sinds 20 Dec. 2006
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 18273

Voorgaande reizen:

10 Juni 2015 - 31 Augustus 2015

Øygaarden

01 Augustus 2008 - 01 Juli 2009

Mijn jaar in Trondheim

01 Februari 2007 - 03 Augustus 2007

Aan het werk in Stavanger

30 Augustus 2014 - 30 November -0001

A new life in Norway

Landen bezocht: